Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. To wyjątkowe święto ma przypominać wszystkim narodom, jak ważny jest szacunek do języka ojczystego i dbałość o jego przetrwanie.  

W tym roku po raz kolejny włączyliśmy się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Podczas zajęć „Czysty ojczysty” nauczyciele języka polskiego przeprowadzili pogadanki na ten temat oraz przybliżyli uczniom dwie kampanie społeczne dotyczące języka polskiego: „Ojczysty- dodaj do ulubionych” i „Język polski ą-ę”. 

Uczniowie wyłapywali błędy językowe w wysłuchanej piosence, a następnie, pracując ze słownikami, przygotowywali plakaty: 

  • klasy starsze z trudnościami językowymi, np. w ogóle, włączam, wzięłam/wziąłem, poszedłem, przede wszystkim, tu jest napisane, w każdym razie, w cudzysłowie, wziąć, z powrotem, na pewno, naprawdę, na razie, tę książkę, przekonujący, poza tym, na co dzień, co najmniej, po prostu, oryginalny. 
  • klasy młodsze zapisywały wyrazy składające się chociaż z kilku typowo polskich liter, takich jak: ę, ą, ś, ź, ć, sz, cz, ż, ń, dź. Im więcej polskich liter, tym lepiej! Wyraz pięknie ozdabiały, by przedstawić go ciekawie graficzne. Pojawiły się takie wyrazy jak: chrząszcz, szczęście, prószyć, trząść, część, rączka itp. 

Uczniowie mieli też okazję sprawdzić, co by się stało, gdyby z naszych wypowiedzi zniknęły charakterystyczne polskie litery, np. „ą, ę”? Doświadczyli tego, słuchając piosenek, w których usunięto wszystkie znaki diakrytyczne. Poszukiwali też polskich odpowiedników do słów zaczerpniętych z języka angielskiego, np.: baby-sitter, lunch czy sorry oraz mierzyli się z „łamańcami językowymi”. 

Chętni uczniowie mogli wziąć udział w szkolnym dyktandzie Mistrz ortografii. 

Pamiętajmy: 

„Język polski jest piękny, ponieważ szeleści jak jesienne liście, skrzypi jak mróz zimową porą, świszczy jak wiosenny wiatr, ale i tak rozgrzewa nas, niczym lato, ortografią i interpunkcją!” (Karolina Błażejczyk)