Profilaktyka poprzez teatr
W listopadzie odwiedził nas Teatr NAWIGATOR. Dzięki współpracy z BORPA nasi uczniowie mieli możliwość zobaczenia wartościowych spektakli profilaktycznych, nagrodzonych brawami.
Kl. 1-3 SP
SPEKTAKL „TU RZĄDZI KOT”
Wartości wychowawczo-profilaktyczne :
- Profilaktyka zachowań ryzykownych / zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia, dobre i złe strony Internetu, niebezpieczeństwa użycia łatwo dostępnych lekarstw i używek, kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy
- Bezpieczeństwo: profilaktyka zachowań ryzykownych/ kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych
- Relacje: kształtowanie postaw społecznych/ kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej, przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi, empatia i szacunek dla słabszych, pokora wobec autorytetów
- Wdrażanie kultury: przywiązanie do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań/ komunikacja w różnych sytuacjach społecznych, język i kultura wypowiedzi, odróżnianie dobra od zła, zapobieganie dyskryminacji, szacunek do pracy i nauki, podtrzymywanie własnej wartości i uznanie dla ciekawości poznawczej, różne formy wyrażania emocji.
Kl. 4-6 SP
SPEKTAKL „ZDĄŻYĆ PRZED DZWONKIEM”
Wartości wychowawczo profilaktyczne
- problem niezaspokojonych potrzeb w akceptacji indywidualnej i środowiskowej, który stanowi zalążek w uruchomieniu destrukcyjnego mechanizmu powstania frustracji, agresji, zobojętnienia
- motyw samotności i „zamknięcia się w sobie” – efekt wycofania wobec konieczności podejmowania wyborów i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
- problem cyberuzależnienia – niekompatybilność norm i zasad współżycia świata sztucznego i rzeczywistego /Zespół uzależnienia od Internetu –ZUI/
- akceptacja używek i uzależnień, jako fałszywy element w budowaniu indywidualnej pozycji środowiskowej / profilaktyka antyalkoholowa i antynikotynowa/
- patologie przemocy rówieśniczej / fizycznej i psychicznej /
- promocja dla poszanowania autorytetu nauczyciela i wyjątkowości szkoły, jako instytucji kształcenia i opieki
- asertywność jako niezbędny element komunikacji interpersonalnej, ważny w procesie dokonywania wyborów
- wybór dobro- zło, kłamstwo- prawda, jako fundamentalny obowiązek jednostki, wzmacniający poczucie tożsamości
- pochwała wytrwałości, systematyczności w realizacji celów
- osiąganie celów na drodze zespołowej współpracy, wzmacnianej wspólnym uznaniem uniwersalnych wartości dobra i prawdy.
Kl. 7-8 SP SPEKTAKL „WYZWANIE”
Wartości wychowawczo-profilaktyczne
relacje – kształtowanie postaw społecznych -kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie/ rozwinięcie umiejętności zaspokajania potrzeb psychoemocjonalnych w sposób zgodny z przyjętymi normami, regułami i zasadami.
wdrażanie kultury - przywiązania do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań -rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji oraz odczytywania uczuć i emocji towarzyszących innym oraz umiejętnego reagowania na nie/ postawy prospołeczne i obywatelskie w duchu poszanowania wartości uniwersalnych/wolontariat
zdrowie-edukacja zdrowotna- umiejętności radzenia sobie ze stratą i traumatycznym doświadczeniem poprzez wykorzystywanie sposobów mających na celu odzyskanie poczucia sprawstwa i wpływu na własne życie/ umiejętności asertywnego radzenia sobie w relacjach z innymi/ rozpoznawanie i radzenie sobie z objawami depresji u siebie i u osób w swoim otoczeniu/ rozwijanie zdolności do samorealizacji, samokontroli i panowania nad emocjami.
bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych- umiejętność podejmowania racjonalnych decyzji w oparciu o posiadane informacje i ocenę skutków własnych działań/ postawy aprobujące abstynencję i unikanie substancji psychoaktywnych/ normy ograniczających zachowania ryzykowne oraz korygowanie błędnych przekonań na ich temat/ aktywna postawa w obliczu trudnych, życiowych problemów/ rozpoznawanie zagrożeń cywilizacyjnych/ umiejętność dostrzegania konsekwencji swoich zachowań wobec innych/ stosowanie w praktyce rekompensowania krzywd/ bezpieczne zachowania podczas korzystania z portali społecznościowych oraz metody przeciwdziałania cyberprzemocy/ konieczność rozwijania umiejętności psychospołecznych, radzenie sobie ze stresem, poszukiwanie pomocy/ rozwiązywanie konfliktów/ przewidywanie konsekwencji własnych działań.